10/11/2024
Reactie op Engbers-CDA raadsvragen over de Nonnetjesrit
“Tweemaal per jaar is er de Nonnetjesrit, een Amersfoortse traditie.” Ik kreeg dit door CDA-er Alex Engbers opgestelde stukje onder ogen net nadat er bij mij in de straat met een gigantische klap vuurwerk was afgegaan: overburen met klein kindje in paniek; ik blij dat ons hartpatiëntje op 4 poten niet thuis was. Nogal slecht voor de lokale volksgezondheid! Wat een ironie te lezen dat er kennelijk gevonden wordt dat de Nonnetjesrit uit de binnenstad weg moet vanwege gesuggereerd ‘excessief’ verkeerslawaai en het anachronistisch karakter van de rit. De deelnemers rijden zo stil mogelijk de binnenstad in om samen te komen, een kopje koffie te drinken. Natuurlijk zal er een zijn die toch iets te veel lawaai maak; dwarsliggers zijn blijkbaar overal aanwezig! Men wordt iets voor 9 uur toegesproken over de huisregels, vaak hilarisch onderbroken door het klokgelui van de in het stukje aangehaalde toren. Het goede doel krijgt de cheque overhandigd, doet een bedankje en wij vertrekken met zo stil mogelijke trom voor een mooie rit. De tekst van Engbers is niet echt relevant verfraaid met o.a. ‘verdichtende’ en ‘uitdijende’ stad. Want de issue in deze Don Quichotteske actie is het gesuggereerde lawaai, overlast dus. We kunnen praten van overlast als bijvoorbeeld woonplezier wordt vergald, als het zeer vaak voorkomt, als er niet (adequaat) tegen opgetreden wordt. Van die dingen. De motoren zijn snel de binnenstad uit, het geluid is hier zo’n 5 minuten lang te horen. Per jaar zo’n 10 minuten. Vooruit, maak er een half uur van. Wij vinden dan ook dat aan de kwalificaties van ‘overlast’ niet wordt voldaan. Om het in perspectief te plaatsen: de Onze Lieve Vrouwe toren brengt per kwartier een groot deel van de dag een riedeltje ten gehore en slaat ook nog eens het aantal uren op het halve en hele uur. Jaja, ook ’s nachts! Ik heb hiervan overdag de tijd van half 12 en 12 uur opgenomen: een kleine 3 minuten. Dat omgerekend naar een jaar levert ongeveer 18 uur geluid op. Alleen al deze tijdstippen! Dat deze tijdsaanduiding een anachronisme is behoeft geen toelichting, dat het gelui met die regelmaat tot ergernis (volksgezondheid!) kan leiden ook niet. Wie of wat moeten zich nog meer zorgen maken op basis van dit CDA-stuk over overlast en anachronisme? Winkeliers en marktkooplieden, we hebben toch ‘thuiswinkelen’; horeca, er is toch ‘thuisbezorgd’; festivals, alleen headphones aub; gebedshuizen pas op: nog wordt er met veel geluid gevraagd om samen te komen in de verschillende huizen. Dit is dan toch echt wel een anachronisme in dit digitale tijdperk.
Motorrijders komen samen vanuit het land, onder die prachtige toren, op dat mooie plein, beleven daar een prachtig stukje gastvrijheid en zien ook nog een mooi stukje Amersfoortse binnenstad. Een mooie traditie in een binnenstad die kennelijk niet meer levendig mag zijn.
Wij hebben al veel reacties mogen ontvangen met als overheersend motto: maak er geen museumstad van. Levendigheid, bruisend, dat zijn smeermiddelen voor saamhorigheid.
Zoals Bolsius zegt: “We staan echt voor uitdagingen, maar dit laat zien dat wij als inwoners samen héél veel goed doen.”
Oja, je hoeft geen verre reis te maken om mensen te ontmoeten. Gewoon even contact leggen met de motorrijders als je daar toch dicht bij in de buurt bent.
Namens de Nonnetjes motorrit,
Henk van B***n