06/06/2026
Da jeg sad nede ved Nykøbing Havn, kom jeg til at tænke på noget,
Når snakken falder på havnene i det nordlige Odsherred, ender den ofte i Rørvig eller på Odden.
Og det forstår jeg egentlig godt.
Rørvig summer af liv. Færgen, restauranterne, butikkerne og alle de mennesker, der kommer forbi i løbet af sommeren.
Odden har sin helt egen energi med arrangementer, fællesskab og mennesker, der mødes omkring havnen.
Og så er der Nykøbing Havn.⚓️
Den bliver nogle gange kaldt den stille havn. Den kedelige havn. Havnen hvor der ikke sker nok.
Men måske er det netop derfor, jeg godt kan lide den.
For jeg cykler eller går sjældent på havnen, fordi der skal ske noget.
Jeg tager på havnen for følelsen.
For bådene.
For lyset over vandet.
For de lokale, der kommer gående langs stien om aftenen.
For løberen, der lige tager turen omkring havnen.
For sejleren, der ordner lidt på båden.
For roen.
Det betyder ikke, at der aldrig sker noget.
Ovnhus markedet trækker masser af mennesker til.
Der kommer cirkus.
Der er kunst og keramik i området.
Nokken har i årevis fået folk til at lægge vejen forbi havnen.
Og nu er Sommer Salonen også med til at skabe liv, så man kan nyde en is, en kop kaffe eller bare udsigten lidt længere.
Men når arrangementerne er slut, falder der stadig en særlig ro over stedet.
Og måske er det egentlig det, jeg bedst kan lide.
At Nykøbing Havn ikke prøver at være Rørvig.
At den ikke prøver at være Odden.
At den får lov til at være Nykøbing.
Med sine egne kvaliteter.
Tak til Cafe Nokken og Sommer Salonen for at være med til at skabe liv på havnen.
For måske er det netop balancen, der gør Nykøbing Havn til noget særligt.
Liv nok til, at man har lyst til at blive.
Ro nok til, at man har lyst til at komme tilbage.💙