17/11/2025
Elsker du København?
En af verdens lykkeligste byer? Økonomisk velpolstret med en kassebeholdning på et tochifret milliardbeløb. En metro der trækker tråde ud i store dele af byen og har forandret vores transportform - vi er borgere i byen på en helt anden måde end før. Det rene vand, den fantastiske også moderne arkitektur. Maden - åh ja; madkulturen og København som madmekka.
Godt. Hvis du er enig så langt, vil jeg fortælle dig en historie.
For ikke ret mange år siden var København en møgbeskidt, slidt og kedelig by på randen af økonomisk ruin. Lån på lån og høj skat var dagens dagsorden. Den offentlige tranport tung og besværlig. Miljøet og vandet møgbeskidt. Restauranterne og caféerne lukkede tidligt - og udeservering? Glem det.
En række politiske partier tog skeen i den anden hånd. Blandt andet Venstre og Socialdemokratiet. Og mens venstrefløjen trak byen ned i det økonomiske morads, satte ansvarlige partier byen på kur. Nedbragte antallet af medarbejdere på Danmarks største arbejdsplads. Bare i min gamle forvaltning gik vi over de år jeg sad som borgmester fra 3400 medarbejdere til 2800. Der blev råbt og skreget. Men byen fik det godt.
Og mens Enhedslisten gang på gang stemte
imod metroen, fik vi den etableret.
Og mens SF stemte imod byudviklingen fik vi de nye bygninger på plads. Blandt andet operaen, der i dag står på Holmen. Og masse af byggeri kom op. Moderne boliger. Nordhavn. Bryggen. Alt det.
Og mens venstrefløjen ønskede byen lukket kl 21 og udeservering fjernet blev Noma og en lang række andre restaurationer etableret i cool Kopenhagen. Fordi alle ville være med i det nye, det spændende, det fede.
Hvis du er glad for det nye København, så lad være med at stemme på partier, der vil bringe det gamle tilbage. Stem på partier, der elsker byen og vil bringe den fremad. Også partier der vil give mulighed for at bygge ejerlejligheder - så priserne kan standse deres himmelflugt - som de har har gjort i Århus. Tilbagepartierne vil pege på alle andre løsninger end den. Men Århus har vist vejen - og det er den eneste, der virker.
Hvis man vitterlig elsker København som byen er, skal man ikke stemme på nostalgiske partier, der ønsker sig tilbage til den østtyske havneby det var.
Det var det, jeg ville af med. I morgen følger mine personlige anbefalinger. Del gerne.